Minggu, 15 April 2012

trik untuk membuat tanaman EM





Untuk posting Trik dan Tutorial kali ini, saya akan memberikan informasi trik untuk membuat tanaman EM.
Effective Microorganism adalah "the in thing" dewasa ini. Semua orang membicarakan mengenainya. Maksud saya, mereka-mereka yang terlibat dalam bidang pertanian, perikanan, penternakan, alam sekitar dan lain-lain yang menggunakan EM. Akan saya terangkan apa itu EM, honestly speaking, saya sendiri masih samar-samar. Yang saya tahu,  digunakan dalam sektor-sektor yang saya sebut tadi dan memanfaatkan bakteria hidup disekitar kita. Sekiranya nak tahu lebih lanjut, layari web http://impaxbokashi.wordpress.com otai bokashi. Saya udah baca hampir kesemua artikel didalamnya walaupun banyak yg saya tak begitu paham.
Saya ada coba buat EM yang paling ringkas dengan pendapat saya sendiri. Saya gunakan pisang tanduk (yg dah rusak) dari kebun, dan pohon timun saya yg dah layu kena serangan hama. hehehe, tak apa lah mumbazir. Pisang tanduk dan pokok timun tu dipotong kecik2 (tak perlu bagus-bagus) dan direndam dalam larutan gula merah. Kemudian ditutup rapat dan dibiarkan selama sebulan.

Kalau mengikut artikel impaxbokashi, Cik Melur bilang,

BAHAN-BAHAN:

Buah-buah masak @ muda (sumber saya: dokong, manggis, betik)
1kg gula merah
sekepal zeolite
1 tong sampah hitam
air
LANGKAH-LANGKAH (cara saya):
1. buah -buahan dibersihkan dengan air
2. cincang buah dengan saiz yang kecil
3. isikan buah dalam tong sampah hitam sehingga 3/4 penuh
4. masukkan gula merah dan zeolite. aduk rata-rata
5. isi air hingga setengah menenggelamkan buah. jangan di isi penuh tong, proses fermentasi akan meningkatkan  air, larutan akan melimpah
6. tutup penutup botol. biarkan seminggu.
Bila anda ingin mengambil jus IMOnya, tekan buah-buahan tadi dan gunakan penapis santan/tepung untuk menyaring pepejalnya. kalau disimpan dengan baik, larutan IMO boleh dipakai 1-3 tahun. Pertama kali buat mungkin gagal. Itu kebiasaan. Utamakan kebersihan semasa membuat larutan IMO. buat kompos tak apa, sebab gaul dgn tanah dan tahi juga.
Larutan boleh dipakai dengan mencairkan pada nisbah 1:100, 1:500 dan 1:1000.
Dalam flyers yang saya tentukan mau buat larutan EM ni, katanya kurang lebih selama 3 bulan. Tapi pagi tadi saya coba cium, baunya masam manis seperti yang disebut oleh Cik Melur. Mungkin dah boleh dipakai.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar